Dahlbergs Bilskola är en väletablerad bilskola grundad 1928.  Vi erbjuder gedigen utbildning – självklart till bra pris. I utbudet finns bland annat handledarutbildning, intensivutbildning för B-körkort, och BE-körkort. Självklart bokar vi som bilskola riskettan, risktvåan, teori och uppkörning. Målet är tydligt: Vi utbildar trygga förare.

Villkor

Här tar du del av de allmänna villkor som gäller för körning, bokning, kurser, betalning, avbokning samt återbetalningar med mera.

Avbokningsregler

Startlektion/körlektion kan avbokas utan avgift senast kl 12:00 vardagen innan bokad lektion. Landsvägskörning, teori- och körprov kan avbokas utan avgift senast kl 12:00 två vardagar innan bokad lektion/provtid.
Kurser som riskettan och ristvåan samt introduktionsutbildningen avbokas senast 7 vardagar innan bokat datum. Sen avbokning på kurser debiteras med 50%. Uteblir du från kursen, debiteras fullt pris. Avbokning skall göras i direktkontakt med skolans kundtjänst på telefon eller mejl Det går även bra att avboka via din lärare i samband med lektion.

Sjukdom skall alltid verifieras med ett sjuk- eller frånvarointyg eller likvärdigt intyg för att du skall få debiterad lektion/kurs tillgodo vid sen avbokning. Vid sen avbokning debiteras din körlektion/utbildning, men krediteras vid uppvisande av intyg från läkare/arbetsgivare/skola inom en (1) vecka.

Vid akut lärarsjukdom meddelas eleven via telefon eller SMS i första hand om att läraren är sjuk och om möjligt ombokas lektionen/kursen till annan dag/tid.

Betalning/Priser

– Skolan tillämpar förskottsbetalning. Det innebär att du betalar på plats i receptionen eller via e- handeln, innan lektionens start.
– Rabatter erhålls endast vid förköp.
– Rabatter kan ej dras i efterhand.

– Obetalda lektioner faktureras med 10 dagars betalningsfrist.
– En serviceavgift om 65 SEK tas ut vid fakturering.
Faktureringen genomförs i samarbete med Billecta AB. Kreditupplysningar kan tas vid behov. Alla köp/betalningar/presentkort utifrån ordinarie prislista är giltiga i ett (1) år från inköpsdatum. Eventuella skulder till oss skall vara betalda innan uppkörningen, annars förbehåller vi oss rätten att avboka körprovet.
Har du en skuld som inte reglerats trots påminnelse förbehåller vi oss rätten att avboka kommande lektioner och eventuellt bokade prov tills skulden är betald.
Vi skickar ett mejl när ditt saldo ligger på minus och ber dig reglera skulden via vår e-handel. Om skulden ej regleras omgående, faktureras den.

Utandningsprov

Vi tillämpar utandningsprov, i enlighet med STR’s riktlinjer. Skulle ditt utandningsprov visa ett positivt utslag får du ej köra lektionen. Lektionen avbokas som sen avbokning och debitering sker utan möjlighet till kreditering.

Kunskapsprov & Körprov

Vi ansvarar för att prov på Trafikverket bokas för dig. Observera att den tid du tilldelas för kunskaps/körprov, endast är preliminär fram till dess att utbildningskontrollen är gjord och bekräftar att du är på rätt nivå. Detsamma gäller för teorin. Är du inte godkänd på skolans körkortsfrågor senast en vecka innan bokad tid, flyttas tiden för provet fram. Detta innebär att även körprovet kan ändras, då kunskaps- och körprov bokas som ett sammanhållet körkortsprov och fler lektioner än tidigare planerat kommer att bokas in.

Återbetalning

Återbetalning av innestående saldo sker utan kostnad under förutsättning att du tagit ditt körkort med oss. Vid avbruten utbildning behåller vi enligt STRs praxis 10% av innestående saldo. Återbetalning av ej nyttjad produkt eller kurs gäller ej om produkten eller kursen ingår i ett paket. Om du vill ångra ett köp återbetalas beloppet till fullo, under förutsättning att du kontaktar oss och att eventuella bokningar avbokas, i enlighet med ovanstående avbokningsvillkor. Förbrukningsvaror som t.ex. teorimaterial och körkortsfrågor återbetalas ej. Återbetalning sker avgiftsfritt via bank och kan ta upp till 30 dagar.

Ångerrätt e-handel

Se villkor i samband med köp via e-handeln.

Minderårig

För minderåriga elever krävs målsmans medgivande vid köp av tjänster.

Delbetalning

Vi erbjuder räntefri avbetalning via vår samarbetspartner Wasa Kredit.

Avvikelser/Undantag

Vi reserverar oss för att andra villkor kan förekomma i samband med kampanjer.

Avtalsförändringar

Avtalsförändringar aviseras vid inloggning på elevcentralen. Får du en ny begäran om att godkänna våra villkor fast du redan godkänt dem, rekommenderar vi dig att du noggrant läser igenom villkoren, så att du är införstådd med vilka ändringar som gjorts.

• FORCE MAJEURE

Dahlbergs Bilskola AB friskriver sig från avtalets åtaganden, då hinder som står utom vår makt och som vi inte hade kunnat räkna med eller förutse, påverkar vår möjlighet att genomföra våra åtaganden, utan möjlighet till återbetalning eller ersättningskrav från kunden.

VILLKOR e-handel

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Ångerrätten omfattar inte varor som inhandlas på våra skolor, utan avser endast e-handel.

Vid åberopande av ångerrätt: meddela vår kundtjänst inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen, att du avser utöva din ångerrätt. Returnera varan komplett i produktkartong, om möjligt med ursprungligt emballage, snarast efter att du meddelat oss. Vid användning av annat

emballage, vänligen se till att varan inte skadas under transport. Bifoga kontouppgifter för återbetalning. Återbetalning sker inom 30 dagar från det att varan mottagits av oss.
Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör ska finnas med i returen. Vi förbehåller oss rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen ej är komplett. Vi löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas ej som utnyttjande av ångerrätten.

För mer information besök konsumentverket.se